
  
  
FINAL:  DO  NOT  QUOTE  OR  CIRCULATE  prior  to  embargo  lift  
Embargoed  until  8:30am  (Pacific  Time)  Thursday,  January  5,  2012  
  
The  2011  Climate  B.S.*  of  the  Year  Awards  
  
[*B.S.  means  “Bad  Science.”  What  did  you  think  it  meant?]  
 
Peter H. Gleick 
  
The  Earth’s  climate  continued  to  change  during  2011  –  a  year  in  which  unprecedented  combinations  of  
extreme  weather  events  killed  people  and  damaged  property  around  the  world.  The  scientific  evidence  
for  the  accelerating  human  influence  on  climate  further  strengthened,  as  it  has  for  decades  now.  Yet  on  
the  policy  front,  once  again,  national  leaders  did  little  to  stem  the  growing  emissions  of  greenhouse  
gases  or  to  help  societies  prepare  for  increasingly  severe  consequences  of  climate  changes,  including  
rising  temperatures,  changing  rainfall  patterns,  rising  sea-­‐levels,  loss  of  snowpack  and  glaciers,  
disappearance  of  Arctic  sea  ice,  and  much  more.  
    
Why  the  failure  to  act?  In  part  because  climate  change  is  a  truly  difficult  challenge.  But  in  part  because  
of  a  concerted,  well-­‐funded,  and  aggressive  anti-­‐science  campaign  by  climate  change  deniers  and  
contrarians.  These  are  mostly  groups  focused  on  protecting  narrow  financial  interests,  ideologues  
fearful  of  any  government  regulation,  or  scientific  contrarians  who  cling  to  outdated,  long-­‐refuted  
interpretations  of  science.  While  much  of  the  opposition  to  addressing  the  issue  of  climate  change  is  
political,  it  often  hides  behind  pseudo-­‐scientific  claims,  with  persistent  efforts  to  intentionally  mislead  
the  public  and  policymakers  with  bad  science  about  climate  change.  Much  of  this  effort  is  based  on  
intentional  falsehoods,  misrepresentations,  inflated  uncertainties,  or  pure  and  utter  B.S.  –  the  same  
tactics  that  delayed  efforts  to  tackle  tobacco's  health  risks  long  after  the  science  was  understood  (as  
documented  in  Naomi  Oreske  and  Erik  Conway’s  book,  Merchants  of  Doubt).  
  
Last  year,  we  issued  the  first  ever  “Climate  B.S.*  of  the  Year  Awards.”  I  am  now  pleased  to  present  the  
2nd  Annual  (2011)  Climate  B.S.*  of  the  Year  Awards.  In  preparing  the  2011  list  of  nominees,  suggestions  
were  received  from  around  the  world  and  a  panel  of  reviewers  -­‐-­‐  all  climate  scientists  or  climate  
communicators  -­‐-­‐  waded  through  them.  We  present  here  the  top  nominees  and  the  winner  of  the  2011  
Climate  B.S.*  of  the  Year  Awards.  
  
The  2011  Winner:  
Climate  B.S.*  from  all  of  the  Republican  candidates  for  President  of  the  United  
States  
  
Is  it  really  necessary  to  be  anti-­‐science  in  general,  and  anti-­‐climate  science  in  particular,  in  order  to  be  
nominated  to  lead  the  Republican  Party  in  the  United  States?  Apparently,  yes,  at  least  in  the  minds  of  
the  Republican  presidential  candidates  or  their  advisors.  These  candidates  can  be  split  into  three  groups:  
those  ignorant  or  uninterested  in  science  and  its  role  in  informing  policy;  those  who  intentionally  distort  
science  because  it  conflicts  with  deeply  held  political  or  religious  ideology;  and  those  who  blow  with  the  
wind,  giving  their  allegiance  to  whatever  ideology  seems  most  expedient  at  any  given  moment.  There  is    
  

http://www.bloomsburypress.com/books/catalog/merchants_of_doubt_hc_104
http://www.huffingtonpost.com/peter-h-gleick/the-2010-climate-bs-of-th_b_802906.html


  
some  overlap,  of  course:  some  candidates,  such  as  Rick  Perry,  have  been  in  all  three  groups  at  various  
times.  The  third  group  includes  candidates  who  have  at  one  time  or  another  held  positions  more  or  less  
consistent  with  scientific  understanding,  but  who  in  2011  adopted  anti-­‐scientific  positions  during  their  
primary  campaigns.  For  example,  Gingrich,  Romney,  and  Huntsman,  at  some  point  in  the  past  all  
expressed  at  least  a  partial  understanding  about  the  reality  and  seriousness  of  human-­‐caused  climate  
change.  Yet  all  three  have  now  retreated  from  the  scientific  evidence  to  faulty  but  ideological  safe  
positions  demanded  by  the  conservative  wing  of  the  Republican  Party.  In  October,  Romney  caved  in  to  
conservative  pressure  and  changed  his  stance  on  the  issue.  Just  days  ago,  Gingrich  cut  a  chapter  on  
climate  science  from  a  book  of  environmental  essays  he  had  previously  agreed  to  produce  after  pressure  
from  anti-­‐climate-­‐science  activists.  Ironically,  that  chapter  was  to  have  been  written  by  an  atmospheric  
scientist  (Katharine  Hayhoe,  director  of  the  Climate  Science  Center  at  Texas  Tech  University)  who  
happens  to  be  a  Republican  and  evangelical.  She  was  also  targeted  by  these  activists  for  personal  abuse  
–  a  tactic  often  pursued  by  climate  deniers  and  contrarians.    (For  a  few  of  the  craziest  things  the  top  
GOP  candidates  have  said  on  climate  change,  see  Joe  Romm’s  recent  essay  at  Think  Progress.)  
    
In  short,  the  choice  among  the  Republican  candidates  on  the  issue  of  climate  change  is  scientific  
ignorance,  distain  for  science,  blatant  misrepresentation  of  facts,  or  naked  political  expediency,  any  one  
of  which  would  make  the  Republican  candidates  strong  contenders  for  the  2011  Climate  B.S.  Award.  
Combined?  They  win  hands  down.  
  
[For  comparison,  while  the  Obama  Administration  has  made  little  progress  (and  some  would  argue  
insufficient  effort)  on  climate  change,  the  President’s  stated  position  on  climate  change  is  clear  and  in  
line  with  scientific  evidence.  And  here  is  his  unequivocal  comment  on  scientific  integrity:  
  

“Today,  more  than  ever  before,  science  holds  the  key  to  our  survival  as  a  planet  and  our  security  
and  prosperity  as  a  nation.  It’s  time  we  once  again  put  science  at  the  top  of  our  agenda  and  
worked  to  restore  America’s  place  as  the  world’s  leader  in  science  and  technology…the  truth  is  
that  promoting  science  isn’t  just  about  providing  resources.  It’s  about  protecting  free  and  open  
inquiry.  It’s  about  ensuring  that  facts  and  evidence  are  never  twisted  or  obscured  by  politics  or  
ideology.  It’s  about  listening  to  what  our  scientists  have  to  say,  even  when  it’s  inconvenient.  
Especially  when  it’s  inconvenient.  Because  the  highest  purpose  of  science  is  the  search  for  
knowledge,  truth,  and  a  greater  understanding  of  the  world  around  
us…”  http://www.youtube.com/watch?v=kFsB1Jk1OQ0]  

  
Second  Place:  Disinformation  from  Fox  News  and  Murdoch’s  News  Corporation  
  
In  this  year’s  competition,  we  award  Fox  News  second  place  –  up  from  their  fifth  place  finish  last  year.  
This  year,  the  award  is  extended  to  the  entire  News  Corporation  empire  of  Rupert  Murdoch  because  of  
its  apparent  efforts  to  synchronize  anti-­‐climate  science  reporting  among  the  different  Murdoch  outlets  
in  the  UK,  the  U.S.,  and  Australia.  Among  the  bad  climate  science  promoted  by  Fox  News  is  that  snowy  
weather  disproves  global  warming  (while  ignoring  or  inaccurately  reporting  record  high  temperatures  
recorded  around  the  world);  biased  and  misleading  reporting  about  the  content  of  emails  stolen  from  
climate  scientists;  incorrect  claims  that  El  Niños  are  responsible  for  global  warming;  and  inaccurate  
reporting  about  fundamental  scientific  principles.  
  
Other  Murdoch  empire  assaults  on  climate  science?  The  editorial  page  editors  of  the  Wall  Street  Journal  
routinely  dismiss  or  ignore  all  climate  change  science.  Glenn  Beck  incorrectly  tells  viewers  that  there  has  
been  no  warming  in  the  past  decade  –  the  hottest  decade  in  over  a  century.  Ben  Webster  of  the  Times  

of  London  has  produced  a  long  series  of  inaccurate  pieces  on  the  Intergovernmental  Panel  on  Climate  
Change  (IPCC),  regularly  amplified  by  Fox  News.  Sean  Hannity  says  "global  warming  doesn't  exist."  Fox  
Washington  managing  editor  Bill  Sammon  officially  directed  his  journalists  to  cast  doubt  on  climate  
science.  Brian  Kilmeade,  of  Fox  &  Friends,  joked,    "Sorry  global  warming  people,  we  have  too  many  polar  
bears."  And  of  course,  Bill  O’Reilly  has  stated  incorrectly,  “For  every  scientist  who  says  there  is  [climate    

http://www.nationaljournal.com/magazine/heads-in-the-sand-20111201?page=2
http://www.upi.com/Top_News/US/2011/10/28/Romney-backs-off-climate-change/UPI-27231319837501/
http://mediamatters.org/blog/201201040006
http://mediamatters.org/blog/201201040006
http://www.katharinehayhoe.com/bio.php
http://thinkprogress.org/romm/2011/12/20/393673/top-5-craziest-things-gop-contenders-said-on-climate/
http://www.huffingtonpost.com/2009/09/22/obama-un-climate-change-s_n_294628.html
http://www.wwfblogs.org/climate/content/earth-day-proclamation-obama-says-climate-change-requires-international-leadership-and-local
http://www.youtube.com/watch?v=kFsB1Jk1OQ0
http://dropfox.com/topics/climate
http://mediamatters.org/blog/201108090029
http://mediamatters.org/blog/201108090029
http://mediamatters.org/research/201004230047
http://mediamatters.org/mmtv/201011190061
http://mediamatters.org/blog/201012150004
http://mediamatters.org/mmtv/201006020004
http://www.fair.org/index.php?page=1070


  
  
change],  there's  one  that  says  there  isn't."  [Thanks  to  MediaMatters  for  tracking  these  statements.]  As  a  
2011  story  in  Rolling  Stone  noted,  "[n]o  one  does  more  to  spread  dangerous  disinformation  about  global  
warming  than  Murdoch."  
  
In  an  analysis  of  network  news  reporting  on  climate  change,  Feldman,  Maibach,  Roser-­‐Renouf,  and  
Leiserowitz  concluded  that  Fox  News  is  consistently  the  most  dismissive  about  climate  change  and  is  
highly  biased  toward  choosing  climate  change  doubters  to  interview.  Nearly  half  of  their  guests  dismiss  
climate  change  compared  to  9  and  15%  at  CNN  and  MSNBC.  In  the  scientific  community,  97  to  98%  of  
climate  scientists  accept  human-­‐caused  climate  change.  This  misinformation  has  an  effect:  a  study  from  
Stanford  University  shows  that  Fox  viewers  are  far  more  likely  to  be  fundamentally  misinformed  about  
climate  change  than  others.  In  short,  frequent  exposure  to  Murdoch  news  reporting  can  be  hazardous  to  
your  understanding  and  knowledge  of  the  real  world.  
    
Third  Place:  Spencer,  Braswell,  and  Christy  for  their  lack  of  climate  “sensitivity”  
  
Third  place  goes  to  Roy  Spencer  and  William  (Danny)  Braswell  for  a  research  paper  on  climate  
sensitivity,  and  John  Christy,  for  an  astounding  piece  of  misleading  testimony  at  a  Congressional  climate  
change  hearing.  Both  the  paper  and  the  testimony  received  lavish  attention  from  climate  contrarians  
(including  an  especially  absurd  piece  from  the  Heartland  Institute,  published  as  a  Forbes  blog  post)  and  
both  were  extensively  and  surgically  debunked  by  the  scientific  community.  The  key  scientific  issue  here  
is  “climate  sensitivity”  –  how  much  the  climate  will  change  in  response  to  natural  and  human  influences.  
Spencer  and  Christy  have  argued  for  many  years  that  the  sensitivity  of  the  climate  is  low,  and  their  
science  has  been  constantly,  regularly,  and  convincingly  disputed.  In  2011,  Spencer  and  Braswell  
published  a  paper  in  the  journal  Remote  Sensing  that  turned  out  to  contain  serious  scientific  errors  
according  to  experts  working  in  this  field.  What  makes  a  scientific  paper  ‘bad’?    A  bad  paper  makes  
substantive  errors  in  the  analysis,  misrepresents  or  ignores  conflicting  data  or  conflicting  research,  fails  
to  address  alternative  explanations,  or  draws  conclusions  logically  inconsistent  with  the  results.  Critics  
argued  that  this  paper  suffered  from  all  of  these  problems  (see  the  Dessler  analysis,  a  video  describing  
the  flaws,  the  Trenberth  and  Fasullo  assessment,  and  a  formal  response  published  in  Remote  Sensing).  
  
In  an  astounding  event,  Wolfgang  Wagner,  the  editor  of  the  journal  that  published  the  Spencer  and  
Braswell  paper,  resigned  for  having  failed  to  spot  the  paper’s  scientific  flaws  during  peer  review.  As  
he  stated  in  his  resignation  letter:  
  

“After  having  become  aware  of  the  situation,  and  studying  the  various  pro  and  contra  
arguments,  I  agree  with  the  critics  of  the  paper.  Therefore,  I  would  like  to  take  the  responsibility  
for  this  editorial  decision  and,  as  a  result,  step  down  as  Editor-­‐in-­‐Chief  of  the  journal  Remote  

Sensing…  With  this  step  I  would  also  like  to  personally  protest  against  how  the  authors  and  like-­‐
minded  climate  sceptics  have  much  exaggerated  the  paper’s  conclusions  in  public  statements.”  
  

Similar  flawed  scientific  arguments  about  climate  sensitivity  made  in  the  paper  were  repeated,  along  
with  other  incorrect  or  misleading  arguments  about  climate  science,  in  testimony  of  John  Christy  at  the  
March  8,  2011  hearing  of  the  U.S.  House  Subcommittee  on  Energy  and  Power,  called  by  the  Republicans  
to  try  to  prevent  the  EPA  from  regulating  greenhouse  gas  pollution.  In  Christy’s  testimony,  he  repeats  
arguments  that  many  in  the  climate  science  community  consider  to  be  myths  and  errors,  including  
continued  reliance  on  a  scientific  article  that  other  climate  scientists  have  argued  is  flawed.  Here  is  
a  comprehensive  summary  of  Christy’s  errors.  Finally,  two  new  studies  (here  and  upcoming  by  Po-­‐
Chedley  and  Fu  in  the  Journal  of  Atmospheric  and  Oceanic  Technology)  also  identify  analytical  errors  in  
papers  and  pronouncements  by  Spencer  and  Christy  –  adding  to  a  long  line  of  errors  that  have  required  
corrections  to  their  work  for  more  than  a  decade.  
  
  

http://www.rollingstone.com/politics/lists/whos-to-blame-12-politicians-and-execs-blocking-progress-on-global-warming-20110119/rupert-murdochceo-news-corporation-19691231
http://hij.sagepub.com/content/17/1/3
http://www.pnas.org/content/early/2010/06/04/1003187107.abstract
http://www.pnas.org/content/early/2010/06/04/1003187107.abstract
http://woods.stanford.edu/docs/surveys/Global-Warming-Fox-News.pdf
http://www.skepticalscience.com/climate-sensitivity-skeptic-end-game.html
http://www.skepticalscience.com/climate-sensitivity-skeptic-end-game.html
http://geotest.tamu.edu/userfiles/216/Dessler2011.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=C2ngavUkmis
https://www.youtube.com/watch?v=C2ngavUkmis
http://www.realclimate.org/index.php/archives/2011/07/misdiagnosis-of-surface-temperature-feedback/
http://www.cgd.ucar.edu/cas/Trenberth/trenberth.papers/remotesensing-03-02051.pdf
http://www.mdpi.com/2072-4292/3/9/2002/
http://www.skepticalscience.com/docs/Christy.Testimony.pdf
http://fathertheo.wordpress.com/2011/03/12/the-%E2%80%9Cdemonstrably-flawed%E2%80%9D-congressional-testimony-of-john-christy/
http://www.skepticalscience.com/christy-testimony.html
http://iopscience.iop.org/1748-9326/6/4/044022/


  
Fourth  Place:  The  Koch  Brothers  for  funding  the  promotion  of  bad  climate  
science  
  
Fourth  place  goes  to  fossil-­‐fuel  billionaires  Charles  and  David  Koch  of  Koch  Industries,  Inc.,  who  provide  
substantial  funding  to  groups  and  politicians  who  deny  the  science  of  climate  change.  As  noted  in  a  New  
Yorker  story,  from  2005  to  2008,  the  Kochs  vastly  outspent  even  ExxonMobil  in  funding  a  network  of  
anti-­‐climate  science  groups.  A  partial  list  of  groups  funded  by  the  Koch  brothers  includes  a  veritable  
who’s  who  of  groups  that  put  out  misleading  science  or  tout  bad  science  on  climate  change.  Tim  Phillips,  
president  of  the  super-­‐PAC  funded  by  the  Kochs,  Americans  for  Prosperity,  brags  outright  about  their  
political  influence  on  Republican  candidates:  “If  you  look  at  where  the  situation  was  three  years  ago  and  
where  it  is  today,  there’s  been  a  dramatic  turnaround.  Most  of  these  candidates  have  figured  out  that  
the  science  has  become  political.  We’ve  made  great  headway.”  This  may  be  good  for  their  business,  but  
it  is  bad  for  America,  bad  for  science,  and  bad  for  our  climate.  
      
Fifth  Place:  Anthony  Watts  for  his  BEST,  and  worst,  climate  hypocrisy  
  
Anthony  Watts  runs  a  blog  popular  with  the  anti-­‐climate  science  crowd.  He  ran  into  a  brick  wall  this  year  
when  he  voiced  support  for  an  ongoing  climate  study  (the  “Berkeley  Earth  Surface  Temperature”  or  
“BEST”  study)  that  he  thought  would  prove  his  anti-­‐warming  beliefs  to  be  right  because  it  was  being  
done  by  someone  he  thought  was  in  his  camp  ("...  I'm  prepared  to  accept  whatever  result  they  produce,  
even  if  it  proves  my  premise  wrong.").  Unfortunately  for  him,  that  study  proved  his  premise  wrong  and  
instead  reconfirmed  what  climate  scientists  have  been  saying  for  decades:  the  Earth’s  surface  is  
warming  and  at  just  the  rate  that  numerous  previous  studies  had  shown.  Watts  then  proceeded  to  tear  
down  the  paper,  ostensibly  because  it  hadn’t  been  through  peer-­‐review,  despite  the  fact  that  Watts,  his  
guest  posters,  and  commenters  routinely  and  consistently  produce  or  cite  non-­‐peer-­‐reviewed  science  
(often  later  shown  to  be  wrong)  to  support  their  claims.  
  
Runners  Up:  Other  Noteworthy  Climate  B.S.  of  2011  
  
Some  voters  felt  that  the  following  entries  submitted  for  the  2011  Climate  B.S.  competition  deserve  
recognition  though  they  win  no  awards  from  us.  
  
Harrison  Schmitt  and  the  Heartland  Institute  for  “Arcticgate”  
As  the  Arctic  ice  disappears  before  our  eyes,  we  must  call  attention  to  former  Senator  Harrison  Schmitt’s  
refusal  to  correct  persistent  errors  and  “cherry  picking”  of  data  in  denying  the  disappearance  of  Arctic  
sea  ice,  and  for  the  Heartland  Institute’s  promulgation  of  –  and  refusal  to  correct  –  those  errors  when  
they  were  uncovered.  
  
Rush  Limbaugh  for  his  consistent  falsehoods  about  climate  science  
We  would  acknowledge  Rush  Limbaugh  for  his  blatant  and  stunningly  high  level  of  climate  B.S.,  but  he  
has  already  been  awarded  the  “Climate  Change  Misinformer  of  the  Year”  award  at  MediaMatters.org.  
  
Steve  McIntyre  
And  finally,  the  “dishonorable”  mention  of  the  year  goes  to  Steve  McIntyre  for  his  despicable  smear  of  
climate  scientist  Dr.  Michael  Mann  of  Penn  State  University  (and  to  Anthony  Watts  for  amplifying  that  
smear)  by  drawing  a  parallel  between  the  Penn  State  pedophilia  investigation  and  their  separate  
scientific  investigation  of  questions  about  climate  research  (in  which  Professor  Mann  has  been  
completely  and  repeatedly  exonerated).  Joe  Romm  discusses  this  disgusting  case  here.  
  
The  2011  Climate  B.S.  of  the  Year  Award  was  prepared  by  Peter  Gleick  with  an  independent  group  of  

climate  scientists  and  communicators  serving  as  nominators,  reviewer,  and  voters.  Thanks  to  all  who  

participated  this  year.  See  you  next  year.  

  
Peter  Gleick  is  president  of  the  Pacific  Institute  in  Oakland,  California.  

http://www.newyorker.com/reporting/2010/08/30/100830fa_fact_mayer
http://www.newyorker.com/reporting/2010/08/30/100830fa_fact_mayer
http://www.newyorker.com/reporting/2010/08/30/100830fa_fact_mayer
http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Koch_Family_Foundations
http://www.nationaljournal.com/magazine/heads-in-the-sand-20111201?page=2
http://wattsupwiththat.com/2011/10/20/the-berkeley-earth-surface-temperature-project-puts-pr-before-peer-review/
http://wattsupwiththat.com/2011/10/20/the-berkeley-earth-surface-temperature-project-puts-pr-before-peer-review/
http://scienceandpublicpolicy.org/images/stories/papers/other/watts_is_surface_temp_reliable.pdf
http://skepticalscience.com/Articgate-perpetuating-myth-Arctic-sea-ice-recovered.html
http://www.huffingtonpost.com/peter-h-gleick/misrepresenting-climate-s_b_819367.html
http://mediamatters.org/research/201112190006?frontpage
http://climateaudit.org/2011/11/10/penn-state-president-fired/
http://wattsupwiththat.com/2011/11/10/mcintyre-on-the-penn-state-fiasco/
http://www.huffingtonpost.com/2010/07/01/climategate-michael-mann-cleared_n_633207.html
http://thinkprogress.org/romm/2011/11/13/367301/desperate-deniers-penn-state-climate-scientist/

	Peter H. Gleick
	Other Murdoch empire assaults on climate science? The editorial page editors of the Wall Street Journal routinely dismiss or ignore all climate change science. Glenn Beck incorrectly tells viewers that there has been no warming in the past decade – th...
	change], there's one that says there isn't." [Thanks to MediaMatters for tracking these statements.] As a 2011 story in Rolling Stone noted, "[n]o one does more to spread dangerous disinformation about global warming than Murdoch."
	We would acknowledge Rush Limbaugh for his blatant and stunningly high level of climate B.S., but he has already been awarded the “Climate Change Misinformer of the Year” award at MediaMatters.org.

